dittdjursblogg!

dittdjursblogg!
Välkommen

måndag 21 februari 2011

Ni frågar, jag svarar ALLERGIVÄNLIGA DJUR!


Hej jag undrar om du vet mer om allergivänliga djur.

Vilka sorter anses vara mer allergvanlida än andra när det gäller
pälsdjur .JAG VET ATT DET ÄR INDIVIDUELLT, MEN KANSKE SKULLE DU KUNNA
SKRIVA MER OM DET.vARFÖR TÅLER FLER ALLERGIGER REXRASER TILL EXEMPEL

Hälsningar ****


Svar:
Ja, det här med allergi och djur är inte helt lätt. Några djur som funkar är ju såklart fiskar, reptiler och kräldjur. Men vill man ha pälsdjur blir det ju svårare, Bland katter som SÄGS vara mindre allergiframkallande är Sibirisk katt, Cornish rex, Laperm, Sibirisk katt saknar en sak i deras kropp som många allergiker inte tåler, därför tåler många dem, laperm och rex fäller inte så mycket. Men katt är faktiskt en av de mest allergiframkallande djuren, så det kanske man sa ta det lite försiktigt med, man kan ha gerbiler, dem har kort päls och är näst intill luktfria. Bland hundar finns det Lagotto har jag hört, Sen finns det Bichon Frise som jag inte vet så mycket om. Man kan ha rexkanin och även ha kanin ute. Något marsvin kan jag nog inte rekommendera, dom sägs vara mycket allergiframkallande och jag känner inte till någon ras av marsvin om är "mindre" framkallande. En del allergiker säger också att dom kan ha hamstrar utan problem, men vädra ofta. Man kan ju även vara allergisk mot hö och spån som ska finnas i burar hos gnagare. Rex kan vara en bra djur-ras för allergiker pga deras päls, den är krullig och lockig och vissa rex-pälsar kan mest vara fjun, det gör att dem inte fäller så mycket.
Har du fler frågor så maila mig. Hoppas du fick hjälp!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar