dittdjursblogg!

dittdjursblogg!
Välkommen

tisdag 22 februari 2011

Fakta och skötselråd om tamråttor!

Djursort : Råtta(tamråtta härstammar från brunråttan)
Ras: Dumboråtta (de har rundare öron än vanliga råttor)
Djurets ålder: Ca 7 månader.
Djurets namn: Eir (det är en isländsk gudinna)
Fråga ett: Jag hade två råttor tidigare. Den ena fick en tumör och avlivades i Februari förra året. Den andra dog i September. Jag var väldigt ledsen men efter två månader bestämde jag mig för att jag ville ha en ny råtta :)

Fråga två: Råttor behöver en ganska stor gallerbur med våningar för de gillar att klättra. Man behöver byta buren ungeför varje vecka (om man bara har en råtta räcker det om man byter varannan). Råttor gillar att röra på sig och att utforska nya ställen så man ska ha dem ute ganska ofta. Där de är ute ur buren måste man se till att de inte kan rymma eller skada sig på någonting.

Fråga tre: Inte särskilt mycket. Det är mest det vanliga med att stda buren, ge den mat och vatten och kela med den.

Fråga fyra: Jag brukar klappa min råtta varje dag och jag försöker låta henne vara ute ca en timme varje dag då hon får springa runt i mitt rum. Jag hade tänkt lära henne agility för råttor när hon blir lite mindre blyg.

Fråga fem: Jag har haft henne i ca 5 månader.

Fråga sex: Råttor är flockdjur men om man har mycket tid kan man ha bara en råtta annars är det bra om man har två.

Jag rekomenderar husdjuret för att: De är väldigt smarta och sociala. Råttor blir tama väldigt fort och brukar inte bitas mycket (det är olika från råtta till råtta). Råttor kan lära sig mycket och gillar att sitta på ens axel specielt om man har långt hår som den kan gömma sig i. Råttor är ett helt underbart djur som blir mycket tamaren än hamstrar, gerbiler och andra små gnagare.

Tack för intervjun!

6 kommentarer:

  1. Har inte du stulit denna bilden på internet? Denna är väl känd och lån av bilder som man inte har tillåtelse från fotografen är brott mot copyright lagen

    SvaraRadera
  2. Inte direkt. Det är olagligt. Punkt ;)

    SvaraRadera
  3. Inte direkt. Det är olagligt. Punkt ;)

    SvaraRadera
  4. Inte direkt. Det är olagligt. Punkt ;)

    SvaraRadera