dittdjursblogg!

dittdjursblogg!
Välkommen

söndag 20 februari 2011

Fakta och skötselråd om kaniner, Intervju med Tilda

Djursort: Kanin
Ras: Blandras mellan Lejonkanin och Dvärgkanin.
Djurets ålder: Ca. 8 månader.
Djurets namn: Tedda.
fråga ett: hur fick du ditt husdjur?
Innan hade jag en vit fin Lejonkanin och hon fick ungar med min morfars kanin, fastän det var första kullen fick hon 6 st ungar! Och så sparade jag en kaninunge och sålde de andra 5.

fråga två:Hur sköter man husdjuret?
En kanin är ganska lätt att sköta, men behöver mycket socialt 'umgänge' och kärlek av dig. Se till så att din kanin alltid har vatten, hö, och pellets. Om du har din kanin i en innebur eller 2 kaniner i en bur så städa 1 gång i veckan. Om det är en ute bur så behöver du inte städa lika ofta.

Fråga tre: Behöver djuret mycket skötsel?
Nej inte så mycket. Det är värre om du har flera kaniner.

Fråga fyra:Vad brukar du göra med ditt husdjur?
Ibland tar jag ut henne i sele och koppel och går en runda, det tycker hon är kul.

Fråga fem:Hur länge har du haft husdjuret?
Sedan sommaren 2010, då hon och hennes syskon föddes.

Fråga sex: Är ditt husdjur socialt eller vill det helst vara själv?
Hon är lite social av sig, men ibland vill hon helt enkelt vara lite själv.

Jag rekomenderar husdjuret för att:
Det är alltid mysigt att kurra ner sig i soffan med sin kanin och ha det mysigt när det är dåligt väder. När det är bra väder kan man ju vara ute och leka! Och det är bra att man inte behöver städa så jätteofta. Och kanin sköter sig själv ganska bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar